Fungsi Vitamin E

Published from Blogger Prime Android App


FUNGSI VITAMIN E 



Assalamualaikum , hai hai  jumpa lagi kita.  Kali ini kak Tipah nak kongsi sedikit pasal vitamin E.  Alkisahnya kak tipah tahun lepas ada buat check kandungan vitamin dalam badan. 


Semua vitamin lain, Alhamdulillah semua okey. Mencukupi Tapi satu jew yang kurang , iaitu vitamin E. Walaupun kak tipah banyak makan buah sayur tapi tak sangka belum cukup lagi vitamin E. 


Dan sebelum nie memang kak tipah skip suplemen vitamin E  pun . Hihi. Okey lepas jangan skip dah vitamkn ini. Sebab Fungsi Vitamin E sangat penting untuk badan kita. 


Antara perkongsian Doktor Zubaidi tentang Vitamin E. 


FUNGSI VITAMIN E

Vitamin E adalah sebahagian dari antioksida yang melindungi sel dan tissue dari kerosakan akibat serangan radikal bebeas yang terhasil. Ia melindungi lemak dan kolestrol menjadi teroksida dan akhirnya jika tidak dihalang, akan membentuk artherosclerosis dan memulakan prses pembentukan kanser. Ia sangat baik diambil dengan vitamin C.

Kedua-dua vitamin E dan C membentuk satu pasukan yang lengkap untuk menghentikan kerosakan akibat serangan radikal bebas. Gabungan keduanya sangat bermanfaat. Vitamin E adalah vitamin yang paling banyak dikaji dalam makmal dan secara klinikal dalam ilmu perubatan moden. 

Kegunaan vitamin E: Vitamin E telah lama diberikan kepada pesakit sebagai rawatan Bersama (adjuvant) dengan ubat-ubatan sintetik yang biasa diberikan kepada pesakit. Ia sangat baik untuk sistem pembiakan  kita (terdiri dari organ seksual, pembentukan benih sperma dan ovum dan hormone seksual). Tidak hairanlah jika vitamin E selalu diberikan kepada pasangan yang mengalami masalah sukar hamil (sama disebabkan oleh factor lelaki atau wanita).

Ia juga digunakan sebagai antioksida yang kuat untuk melambatkan proses penuaan, masalah kesihatan seperti kardiovaskular, saraf dan pernafasan. Ia juga digunakan sebagai suplemen yang mengelakkan dari mendapat penyakit kanser.

Sumber Vitamin E:  Banyak didapati dari minyak sawit banyak dan minyak kelapa. Minyak sayur-sayuran yang lain juga menjadi vitamin E dalam dos yang kecil berbandingan dengan minyak sawit. Banyak juga dari kekacang (nuts), bebenih (seeds), sayur-sayuran yang berdaun hijau gelap, dan bijirin.

Bagi mereka yang mengalami kekurangan vitamin E, mereka lebih boleh mengalami masalah kesihatan apabila terdedah pada kerosakan dari radikal bebas yang dating dari persekitaran (contohnya cahaya ultraviolet dari matahari, asap rokok, asap kereta), dan pendedahan pada bahan kimia pada makanan dan minuman (contohnya baja dan racun kimia yang measih melekat pada sayur-sayuran, kesan bahan kimia pada haiwan ternakan dan pencemaran dari penyediaan makanan seperti pewarna, perasa dan pengawet).

Oleh itu bagi mereka yang berisiko seperti pesakit diabetis dan mempunyai kolestrol yang tinggi, saya mencadangkan pengambilan vitamin E.

Satu lagi sebatian vitamin E yang dinamakan Tokotrinol (tocotrienol) adalah keluarga vitamin E. Ia merupkan sebatian natural yang diekstrak daripada buah kelapa sawit. Ia mengandungi 3 ikatan kembar pada rantaian seisi keluarga. Menawarkan lebih banyak kebaikan pada kesihatan berbanding vitamin E biasa.

Dos yang dicadangkan: Biasanya (tokofenol) antara 400-800 IU. Sementara tokotrinol antara 50-150mg sehari. 

Kemudaratan: Jika dos terlalu kecil (kurang dari 200 IU), ia tidak memberikan sebarang manfaat sementara jika terlalu banyak ia boleh (tokorfenol melebihi 2000 IU)  atau tokotrionol 1000mg, ia boleh mendatangkan keburukan.

#HealthDrZubaidi
#suplemendrzubaidi



Published from Blogger Prime Android App


Sumber Makanan Vitamin E

• Minyak sayuran Rumpai laut
• Sayuran berdaun hijau gelap Susu
• Kekacang Oat
• Biji-bijian dan semua bijirin. Kacang soya
• Beras perang Ubi kentang
• Jagung Gandum

Viiamin Selenium Sejenis mineral yang mempunyai fungsi antioksi dan yang kuat.

Bekerjasama untuk menyokong fungsi vitamin E.



Published from Blogger Prime Android App


Tip Memilih Supplement Vitamin E yang Terbaik.


*Pastikan Vitamin E dari sumber semulajadi (lihat pada label, ada huruf d kecil (d-alfa-tocoferol). Jika ada huruf "i" atau 'dl" menunjukkan ia daripada sumber kimia atau tiruan).

*Cari perkataan mixed tocopherol dalam label.

*Pilih Vitamin E yang ada kandungan selenium.



Published from Blogger Prime Android App


Apa itu Vitamin E

• Vitamin E dikenali sebagai vitamin larut-lemak.
• la mempunyai Ciri antioksidan yang melawan radikal
bebas di dalam badan.
• Vitamin E merupakan vitamin yang penting dan
diperlukan tUbUh badan untuk organ-organ tubuh
badan berfungsi.
• la juga dikenali sebagai vitamin jantung dan
mempunyai manfaat-manfaat penting untuk kesihatan.

Selenium
v/ Sejenis mineral yang
mempungai fungsi antioksidan
yang kuat.
v/ Bekerjasama untuk
mengokong fungsi vitamin E.

Published from Blogger Prime Android App


Keistimewaan
Vita-E Complex

✅1 Kapsul Vita-E Complex mengandungi 4001U
✅Vitamin E dari sumber semula jadi daripada minyak kacang soya dalam bentuk D-alfa-tokoferol, yang merupakan bentuk aktif biologi vitamin E
dan lebih mudah diserap dalam tubuh.
✅65mcg selenium untuk melengkapi aktiviti vitamin E bagi memberi fungsi optimum.
✅39.4mg Ekstrak Biji Anggur, mengandungi proantosianidin, sebatian yang mempunyai kandungan antioksidan yang bagus.


Alhamdulillah , Vitamin E  menjadi pilihan kak tipah. Korang boleh check adakah kandungan vitamin E dalam badan sudah mencukupi dimana2 klinik swasta atau kerajaan.

Bagus untuk tahu kepentingannya.  Sebab fungsi  Vitamin E sangat penting untuk badan kita. 


Dan nak dapatkan Vitamin E boleh Roger Kak tipah taw☺️


Ada kawan ,family atau kenalan yanga ada  Masalah macam kak tipah boleh roger kak tipah ya

👉http://wasap.my/+60169607699/NakTanyaShaklee


Atau boleh join ahli disini terus

https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=1172182


Salam Sayang Kerana Allah

Kak Tipah♥️ 



#shakleeKL #Shakleetriumph2023 #Shakleetrive2023
#logMegaShakle #TestimoniShaklee 










Comments

Popular posts from this blog

Testimoni Shaklee Saya Pertama Kali Cuba Suplemen.

Ikhtiar Hamil dengan Coqtrol Plus .

Vitamin Untuk Wanita